Op deze pagina vindt u de algemene voorwaarden die van toepassing zijn op onze diensten. Deze voorwaarden bevatten belangrijke informatie over onze werkwijze, afspraken, betalingen, garanties, en aansprakelijkheden. Het is belangrijk om deze zorgvuldig door te lezen voordat u gebruikmaakt van onze diensten.
Voor specifieke vragen of meer informatie over de algemene voorwaarden kunt u contact met ons opnemen. Wij staan klaar om eventuele onduidelijkheden toe te lichten en u verder te helpen.
De algemene voorwaarden kunt u downloaden door op de link te klikken: AV_Woningherstel_2024
Algemene voorwaarden Woningherstel B.V. versie 2024
Artikel 1. Definities
- In deze algemene voorwaarden worden de navolgende termen gebruikt, met de navolgende betekenis -tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven:
- Algemene voorwaarden: onderhavige algemene voorwaarden.
- Consument: een natuurlijke persoon die handelt buiten zijn beroep of bedrijf.
- Dag: een werkdag, niet zijnde een rust- of nationale feestdag of dag van nationale rouw. Dagen waarop Woningherstel vanwege onwerkbaar weer geen werkzaamheden kan uitvoeren wordt niet onder werkdag gerekend.
- Opdrachtgever: de wederpartij van de Woningherstel, zijnde een consument of een rechtspersoon
- Overeenkomst: de overeenkomst tussen Woningherstel en Opdrachtgever, waar deze algemene voorwaarden en de offerte ook onderdeel van uit maken.
- Rechtspersoon: een organisatie of entiteit die door de wet wordt erkend als een entiteit met bepaalde rechten en plichten die losstaan van de personen die het vormen, zoals een bedrijf, stichting, vereniging, of overheidsinstantie.
- Partijen: Woningherstel en Opdrachtgever samen.
- Werk: de overeengekomen werkzaamheden en daarbij door de Woningherstel geleverde materialen, tussen Woningherstel en Opdrachtgever.
- Woningherstel: de besloten Vennootschap Woningherstel B.V., gevestigd te Hem en geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 27260893.
Artikel 2. Toepasselijkheid
- De bepalingen van deze algemene voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Woningherstel en Opdrachtgever waarop Woningherstel deze voorwaarden van toepassing verklaart, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
- De onderhavige algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op overeenkomsten met Woningherstel, voor de uitvoering waarvan door Woningherstel van de diensten van derden gebruik wordt gemaakt.
- De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- Indien de algemene voorwaarden van partijen wel naast elkaar van toepassing zouden zijn geldt dat in geval dat bepalingen in de algemene voorwaarden van Woningherstel en Opdrachtgever strijdig zijn de bepalingen in de algemene voorwaarden van Woningherstel prevaleren.
- Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing. Woningherstel en Opdrachtgever zullen nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeenkomen, waarbij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht worden genomen.
Artikel 3: Aanbod en offerte
- Het aanbod van Woningherstel, in welke vorm ook is vrijblijvend, maar de termijn voor aanvaarding is altijd 30 dagen.
- Overeenkomsten waarbij Woningherstel partij is, gelden eerst als gesloten:
- a) na ondertekening door beide partijen van een daartoe opgemaakte overeenkomst, en wel vanaf de dag van ondertekening of;
- b) na ontvangst en akkoordverklaring van de schriftelijke aanvaarding door Opdrachtgever van een door Woningherstel gedaan aanbod;
- c) bij gebreke daarvan, door de overhandiging door Opdrachtgever aan Woningherstel van relevante bescheiden, zaken, die nodig zijn voor de opdracht.
- Levertijden zijn indicatief en geven Opdrachtgever bij overschrijding geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
- Prijzen zijn in euro’s inclusief btw voor consumenten en exclusief btw voor zakelijke klanten en exclusief andere heffingen van overheidswege, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
- Als aanvaarding afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, is Woningherstel daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Woningherstel anders aangeeft.
- Een samengestelde prijsopgave verplicht Woningherstel niet tot nakoming van een deel van de in het aanbod of offerte begrepen werkzaamheden tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
- Een aanbod of offerte geldt niet voor vervolgopdrachten, tenzij nadrukkelijk overeengekomen.
- Wordt de offerte niet aanvaard, dan is Woningherstel gerechtigd de kosten die gemoeid geweest met het vervaardigen van de offerte, aan degene op wiens verzoek hij de offerte heeft uitgebracht in rekening te brengen, als dat voor het uitbrengen van de offerte is bedongen.
Artikel 4. Totstandkoming overeenkomst, duur overeenkomst
- De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod of de offerte van Woningherstel.
- Als Opdrachtgever niet binnen acht werkdagen na ontvangst van een schriftelijke bevestiging van een mondelinge opdracht de juistheid daarvan ontkent, zijn partijen hieraan gebonden.
- De overeenkomst wordt aangegaan voor een bepaalde duur, tenzij anders overeengekomen.
- Indien de overeenkomst een duurovereenkomst betreft, wordt deze aangegaan voor een initieel periode.
- Na afloop van de initiële periode wordt de overeenkomst automatisch verlengd voor onbepaalde tijd, tenzij een van de partijen de overeenkomst opzegt conform de bepalingen in dit artikel.
- De duurovereenkomst kan door Partijen worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden.
- Opzegging dient schriftelijk te geschieden bij Woningherstel.
- De opzegtermijn gaat in op de dag van ontvangst van de schriftelijke opzegging door Woningherstel.
- Na beëindiging van de overeenkomst zal Woningherstel openstaande verplichtingen afhandelen en Opdrachtgever informeren over de afwikkeling van eventuele resterende werkzaamheden of betalingen.
- Gedurende de opzegtermijn blijven de verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst van kracht, tenzij anders overeengekomen.
Artikel 5. Annulering, uitsluiting herroepingsrecht
- De consument heeft het recht om de overeenkomst met woningherstel te annuleren onder de volgende voorwaarden en annuleringskosten:
- Annuleringen dienen schriftelijk te worden ingediend bij woningherstel.
- De annuleringskosten worden als volgt trapsgewijs berekend:
- Tot 30 dagen voor aanvang van de werkzaamheden: 10% van de overeengekomen prijs.
- Tussen 30 en 14 dagen voor aanvang van de werkzaamheden: 25% van de overeengekomen prijs.
- Tussen 14 en 7 dagen voor aanvang van de werkzaamheden: 50% van de overeengekomen prijs.
- Binnen 7 dagen voor aanvang van de werkzaamheden: 75% van de overeengekomen prijs.
- Op de dag van aanvang van de werkzaamheden: 100% van de overeengekomen prijs.
- Eventuele terugbetaling van de aanbetaling aan de consument zullen binnen 14 dagen na de bevestiging van de annulering worden uitgevoerd, mits van toepassing.
- Deze annuleringsclausule doet geen afbreuk aan het wettelijke herroepingsrecht van de consument zoals bepaald in de Wet Koop op Afstand, indien van toepassing. Als het herroepingsrecht al van toepassing zou zijn, dan is het herroepingsrecht uitgesloten voor diensten:
- waarbij de consument Woningherstel specifiek heeft verzocht om ter plaatse op korte termijn herstellingen, inspectie of onderhoud uit te voeren.
- die binnen de bedenktijd volledig zijn voltooid, waarbij de consument uitdrukkelijk heeft ingestemd met het afzien van de bedenktijd voordat de dienst is gestart.
- Indien Opdrachtgever de werkzaamheden wil wijzigen of verplaatsen naar een andere datum, zal woningherstel proberen hieraan tegemoet te komen. Indien dit leidt tot extra kosten of vertragingen, zullen deze aan de consument worden doorberekend.
- Indien Opdrachtgever bij annulering de afname weigert van de reeds door Woningherstel aangeschafte zaken zoals materialen en grondstoffen, al dan niet bewerkt of verwerkt, is Opdrachtgever gehouden alle hieruit voortvloeiende kosten aan Woningherstel te voldoen.
Artikel 6. Prijzen, prijswijziging
- De prijzen in het aanbod of de offerte zijn gebaseerd op de informatie die door Opdrachtgever is verstrekt, op de datum van het gedane aanbod of de uitgebrachte offerte geldende belastingen, heffingen, lonen, sociale lasten, materiaal- en grondstofprijzen en andere kosten.
- Wijziging in deze kosten na de datum van het aanbod of de offerte, geven Woningherstel het recht de overeengekomen prijs te wijzigen.
Artikel 7. Betaling, eigendomsvoorbehoud
- Woningherstel heeft recht op betaling van de aanneemsom in termijnen, afhankelijk van de voortgang van het werk en na een aanbetaling.
- Opdrachtgever betaalt de facturen van Woningherstel binnen veertien dagen na factuurdatum.
- Als Opdrachtgever niet binnen de betalingstermijn voldoet aan zijn betalingsverplichting, verkeert hij zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.
- Zodra Opdrachtgever in verzuim is, is Woningherstel gerechtigd buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen conform de tarieven van de Wet Incassokosten (WIK).
- De incassokosten worden berekend over het verschuldigde bedrag, met een minimum van €40,-.
- De tarieven zijn als volgt:
- 15% over de eerste €2.500 van de hoofdsom, met een minimum van €40,-
- 10% over de volgende €2.500 van de hoofdsom
- 5% over de volgende €5.000 van de hoofdsom
- 1% over de volgende €190.000 van de hoofdsom
- 0,5% over het meerdere van de hoofdsom, met een maximum van €6.775,-
- Voorafgaand aan het in rekening brengen van de incassokosten ontvangt Opdrachtgever zijnde een consument, een betalingsherinnering met een termijn van 14 dagen om aan de betalingsverplichting te voldoen zonder bijkomende kosten.
- Alle door Woningherstel geleverde materialen en andere zaken (verwerkt of onverwerkt), blijven eigendom van Woningherstel totdat Opdrachtgever alle verplichtingen uit de gesloten overeenkomst is nagekomen.
- Opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verkopen, te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
- Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken of rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is Opdrachtgever verplicht Woningherstel zo snel mogelijk daarvan op de hoogte te stellen.
- Opdrachtgever verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand-, ontploffings-, en waterschade, alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek ter inzage te geven.
- Voor het geval dat Woningherstel zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft Opdrachtgever reeds nu onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan Woningherstel of door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Woningherstel zich bevinden en die zaken terug te nemen.
Artikel 8. Inhoud van de overeenkomst, wijziging, minder/meerwerk
- Werkzaamheden die niet expliciet in de overeenkomst zijn genoemd, maken niet automatisch deel uit van de overeenkomst.
- Wijzigingen en aanvullingen in de overeenkomst zijn alleen geldig indien schriftelijk overeengekomen.
- Wijzigingen worden als meer en minder werk verrekend, met dien verstande dat Woningherstel het recht heeft de uitvoering van de overeenkomst aan te passen bij overmacht of gewijzigde omstandigheden.
- Onder meerwerk wordt verstaan, de werkzaamheden die in aanvulling op de overeengekomen werkzaamheden worden verricht en die leiden tot extra kosten.
- Onder minderwerk wordt verstaan, de werkzaamheden die afwijken van de oorspronkelijk overeengekomen werkzaamheden en die leiden tot een vermindering van de kosten.
- Woningherstel heeft recht op kostenvergoeding en/of verlenging van de termijn bij vertraging door Opdrachtgever.
Artikel 8: Verplichtingen Opdrachtgever
Artikel 8.1 Materialen
- Opdrachtgever informeert Woningherstel adequaat over relevante bestek delen, palenplannen en andere stukken. Bij tegenstrijdigheid prevaleren deze algemene voorwaarden.
- Opdrachtgever informeert Woningherstel over alle relevante zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst (zoals reeds bekende informatie, eventuele vergunning, goedkeuring) etc. voor zover Woningherstel dat niet zelf kan nagaan en dat ook niet van Woningherstel verwacht hoeft te worden.
- Opdrachtgever treft noodzakelijke voorzieningen om overlast en schade te voorkomen.
Artikel 8.2 Terrein
- Opdrachtgever zorgt voor goede toegankelijkheid en begaanbaarheid van het bouwterrein.
- Het bouwterrein wordt voldoende geïnspecteerd en onderhouden door Opdrachtgever.
- Opdrachtgever verwijdert bovengrondse obstakels voor aanvang van de werkzaamheden.
- Opdrachtgever zorgt voor een veilige werkomgeving althans een algemene veiligheid van de bouwplaats.
- Opdrachtgever zorgt voor voldoende: ruimte rond de werkzaamheden, parkeergelegenheid, toegangsmogelijkheden naar het bouw- en opslagterrein, geschikte verlichting op het terrein, elektriciteit (230v), voldoende verharding van de ondergrond en water.
Artikel 8.3 Bodem
- Opdrachtgever verwijdert obstakels (waaronder stroomkabels etc.) die veilige uitvoering van de werkzaamheden beïnvloeden.
- Opdrachtgever zorgt voor adequate voorzieningen bij giftige of schadelijke materialen.
Artikel 9. Verplichtingen Woningherstel
- Woningherstel verbindt zich ertoe de overeengekomen werkzaamheden naar beste vermogen uit te voeren, in overeenstemming met de geldende normen en met inachtneming van de afgesproken kwaliteitsstandaarden.
- Woningherstel zal zich inspannen om de overeengekomen werkzaamheden binnen de afgesproken termijn op te leveren, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
- Woningherstel zal bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruikmaken van hoogwaardige materialen en vakbekwaam personeel, passend bij de aard van de werkzaamheden.
- Woningherstel zal tijdig en adequaat communiceren met Opdrachtgever over de voortgang van de werkzaamheden, eventuele wijzigingen en andere relevante zaken die invloed hebben op de uitvoering.
- Woningherstel zal zorgdragen voor een veilige werkomgeving en voldoen aan alle relevante wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden, veiligheid en milieu.
Artikel 10. Uitvoering van de overeenkomst
Artikel 10.1. Aanvang werk, uitvoeringsduur
- Opdrachtgever stelt in overleg met Woningherstel een realistische planning op.
- Opdrachtgever stelt de locatie tijdig en veilig ter beschikking.
- Opdrachtgever waarschuwt Woningherstel tijdig bij uitstel.
- Bij uitstel door Opdrachtgever wordt een nieuwe aanvangsweek overeengekomen als Woningherstel daar op dat moment ruimte voor heeft. Schade door vertraging door Opdrachtgever wordt vergoed. Opdrachtgever vergoedt daarbij ook stagnatiekosten, bedrijfsschade en gevolgschade.
Artikel 10.2 Levering van materialen, werk
- Levering van materialen, werk en andere zaken geschiedt op de locatie waar Woningherstel het werk zal uitvoeren, tenzij anders overeengekomen.
- Opdrachtgever is verplicht de zaken af te nemen op het moment dat Woningherstel deze bij hem aflevert of doet afleveren, of op het moment waarop ze hem ter beschikking worden gesteld.
- Indien Opdrachtgever afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies die noodzakelijk zijn voor de levering, is Woningherstel gerechtigd de zaken op te slaan voor rekening en risico van Opdrachtgever.
- Indien Woningherstel gegevens behoeft van Opdrachtgever in het kader van uitvoering van de overeenkomst, vangt de levertijd aan nadat Opdrachtgever deze aan Woningherstel ter beschikking heeft gesteld.
- Indien de Woningherstel een termijn voor oplevering c.q. levering heeft opgegeven, is deze indicatief. Een opgegeven oplevertijd of leveringstijd is nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn dient Opdrachtgever Woningherstel schriftelijk in gebreke te stellen.
- Het werk zal steeds op een werkdag worden opgeleverd. Valt de oplevering niet op een werkdag, dan geldt de eerstvolgende werkdag als de overeengekomen dag van oplevering.
- Woningherstel mag het werk in gedeelten opleveren, tenzij hiervan bij overeenkomst is afgeweken of aan deeloplevering geen zelfstandige waarde toekomt. Woningherstel mag deelopleveringen afzonderlijk factureren.
Artikel 10.3 Goedkeuring
- Woningherstel meldt wanneer het werk gereed is.
- Opdrachtgever neemt samen met Woningherstel het werk op en meldt goedkeuring of afkeuring direct, tenzij anders overeengekomen.
- Het werk wordt goedgekeurd als Opdrachtgever niet tijdig reageert.
- Het werk wordt goedgekeurd als het voldoet aan de overeenkomst, of slechts kleine gebreken heeft die binnen een redelijke termijn kunnen worden verholpen.
- Indien Opdrachtgever het werk afkeurt, stelt hij Woningherstel in staat de gebreken te herstellen.
- Opdrachtgever keurt het werk goed na herstel.
- Goedkeuring of ingebruikname geldt als aanvaarding van het werk.
- Bij goedkeuring vervalt elke aansprakelijkheid van Woningherstel, behalve voor verborgen gebreken.
- Verborgen gebreken moeten binnen zes maanden na ontdekking gemeld worden, maar uiterlijk binnen twee jaar na oplevering.
Artikel 11. Ontbinding en opzegging
- Opdrachtgever kan de overeenkomst ontbinden bij een ernstige toerekenbare tekortkoming van Woningherstel, na schriftelijke ingebrekestelling en een redelijke termijn voor herstel.
- Opdrachtgever kan de overeenkomst altijd opzeggen, maar moet Woningherstel de gemaakte kosten, de uitgevoerde werkzaamheden en een redelijke vergoeding voor gederfde winst vergoeden.
- Woningherstel kan de overeenkomst ontbinden bij:
- Faillissement of surseance van betaling van Opdrachtgever;
- Overlijden Opdrachtgever;
- Een tekortkoming van Opdrachtgever, na ingebrekestelling en een redelijke termijn voor herstel.
- Bij ontbinding door Woningherstel vergoedt Opdrachtgever de gemaakte kosten, de uitgevoerde werkzaamheden en een redelijke vergoeding voor gederfde winst en worden materialen, bouwstoffen en eigendommen van Opdrachtgever ter beschikking gesteld.
- Bij beëindiging van de overeenkomst blijft Opdrachtgever aansprakelijk voor schades en kosten die voortvloeien uit de beëindiging.
Artikel 12. Garantie, risico-overgang
- Woningherstel garandeert dat de te leveren zaken vrij zijn van gebreken en voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan kunnen worden gesteld.
- Garantie op uitgevoerd werk is van toepassing indien dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen, voor de ter zake overeengekomen termijn en onder de overeengekomen voorwaarden, waarbij geldt dat de garantie door Woningherstel alleen geldt voor het door haar (op)geleverde werk, tot de door haar doorgegeven belasting (KG) en de door haar (op)geleverde materialen.
- Het risico van verlies of beschadiging van de aangevoerde materialen, grondstoffen en andere zaken gaat op Opdrachtgever over op het moment waarop deze zaken aan Opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht van Opdrachtgever of van een door Opdrachtgever aan te wijzen derde worden gebracht.
- Indien door Woningherstel garantie is verstrekt op een zaak die door een derde is geproduceerd, is deze garantie beperkt tot de garantie die door deze derde wordt gegeven.
- Garantie wordt slechts verstrekt op geleverde materialen, doch niet op loon of uren, deze komen voor rekening van Opdrachtgever.
Artikel 13. Klachten
- Als Opdrachtgever een klacht heeft over de uitvoering van de werkzaamheden, dient de klacht binnen een redelijke termijn van 12 uur, nadat de Opdrachtgever de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven en met foto’s, schriftelijk te worden ingediend bij Woningherstel.
- Na ontvangst van de klacht stuurt Woningherstel een ontvangstbevestiging aan Opdrachtgever.
- Woningherstel streeft ernaar om de ontvangstbevestiging binnen 5 werkdagen te versturen.
- Woningherstel zal de ingediende klacht binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst beantwoorden.
- Indien een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, zal Woningherstel binnen de termijn van 14 dagen een indicatie geven van de termijn waarbinnen Opdrachtgever antwoord kan verwachten.
- Als de klacht gegrond wordt bevonden, zal Woningherstel naar eigen keus kosteloos herstellen of een vergoeding aanbieden.
Artikel 14. Verzekering en aansprakelijkheid
- Onverminderd de aansprakelijkheid krachtens de overeenkomst of de wet, is Woningherstel aansprakelijk voor schade aan het werk, tenzij deze schade het gevolg is van buitengewone omstandigheden tegen schadelijke gevolgen waarvan Woningherstel in verband met de aard van het werk geen passende maatregelen heeft behoeven te nemen en het onredelijk zou zijn de schade voor haar rekening te doen komen.
- Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: –
- de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
- de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Woningherstel aan de overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij dit gebrek niet aan Woningherstel toegerekend kan worden;
- redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
- Indien Woningherstel aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag van de door de assuradeur van Woningherstel te verstrekken uitkering, althans tot maximaal het factuurbedrag, althans dat gedeelte van de overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Opdrachtgever vrijwaart Woningherstel voor schadeclaims buiten de dekking van de verzekering door tekortkomingen van Opdrachtgever.
- Opdrachtgever geldt niet als medeverzekerden onder de polis van Woningherstel.
- Indien bouwstoffen of hulpmiddelen, die Opdrachtgever ter beschikking heeft gesteld gebreken mochten hebben, is Opdrachtgever aansprakelijk voor de daardoor veroorzaakte schade.
- Opdrachtgever is aansprakelijk voor schade aan het werk als gevolg van door hem of in zijn opdracht door derden uitgevoerde werkzaamheden of verrichte leveringen.
- De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid voor directe schade gelden niet als de schade te wijten is aan opzet of bewuste roekeloosheid van Woningherstel of ondergeschikten.
- Opdrachtgever vrijwaart Woningherstel tegen aanspraken van derden wegens schade waarvoor Woningherstel niet aansprakelijk is.
Artikel 15. Intellectueel eigendom
- Onverminderd het in deze algemene voorwaarden bepaalde behoudt Woningherstel zich de rechten en bevoegdheden voor die Woningherstel toekomen op grond van de Auteurswet.
- Het is Opdrachtgever niet toegestaan veranderingen in het werk c.q. de zaken aan te brengen, tenzij uit de aard van het geleverde anders volgt of schriftelijk anders is overeengekomen.
- De in het kader van de overeenkomst eventueel door Woningherstel tot stand gebrachte ontwerpen, schetsen, tekeningen, stalen en modellen, blijven eigendom van Woningherstel, ongeacht of deze aan Opdrachtgever of aan derden ter hand zijn gesteld, tenzij anders is overeengekomen. Deze mogen niet door Opdrachtgever zonder voorafgaande toestemming van Woningherstel worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt of ter kennis van derden worden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.
- Hetzelfde geldt voor vastlegging van de werkzaamheden en de materialen door Opdrachtgever, door Woningherstel tenzij daar uitdrukkelijk toestemming voor is gegeven door Woningherstel.
- Woningherstel behoudt het recht de eventueel door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voorzover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 16. Overmacht
- Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan grove schuld of opzet aan de zijde van de partij die zich daarop beroept, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
- Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Woningherstel geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Woningherstel niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van Woningherstel worden daaronder begrepen.
- Woningherstel heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheden die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat Woningherstel zijn verbintenis had moeten nakomen.
- Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien de periode langer duurt dan twee maanden, is elke partij gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
- Voor zoveel Woningherstel ten tijde van het intreden van overmacht gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Woningherstel gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren.
- Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware het een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 17. Geheimhouding
- Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door een partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie, maar dit bevat in elk geval de constructie en tekeningen zelf.
Artikel 18. AVG
- Woningherstel verzamelt en verwerkt persoonsgegevens van de opdrachtgever in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
- De gegevens die worden verzameld, zijn noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst en het bieden van optimale dienstverlening.
- Woningherstel neemt passende technische en organisatorische maatregelen om de persoonsgegevens van Opdrachtgever te beschermen tegen verlies, ongeautoriseerde toegang of andere vormen van onrechtmatige verwerking.
- Woningherstel bewaart de persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor ze zijn verzameld of zo lang als wettelijk verplicht is.
- Woningherstel deelt persoonsgegevens niet met derden, tenzij dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst, om te voldoen aan een wettelijke verplichting, of wanneer Opdrachtgever hiervoor uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven.
- Opdrachtgever zal zonder toestemming geen werknemers van Woningherstel vastleggen op foto en film, zonder voorafgaande en uitdrukkelijke toestemming van Woningherstel.
Artikel 19. Toepasselijk recht en geschilbeslechting
- Op de overeenkomst is alleen het Nederlands recht van toepassing.
- Het Weens Koopverdrag is uitgesloten.
- Geschillen worden zoveel mogelijk in der minne geschikt.
- Geschillen die niet in der minne kunnen worden geschikt, worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar Opdrachtgever is gevestigd.